NEN-EN-IEC 61439
Schakelen en Scheiden: Wat is het verschil?
Diazed
Kookgroep
Kamrail
GroepenVerklaring
DIN-rail
C-karakteristiek
[...]
De ABB Haf-groepskasten met Busboard-systeem zijn verkrijgbaar met maximaal 12 groepen naast elkaar op de bovenste rij. Dit is gebaseerd op een modulaire breedte-afmeting van 17,5 mm. Je kunt bijvoorbeeld een, twee of drie aardlekschakelaars gebruiken. Omdat het Busboard-systeem is verdeeld in een, twee of drie delen. Elk gedeelte kan via zijn eigen aardlekschakelaar worden gevoed. Er zijn twee opties voor het installeren van aardlekschakelaars. Ten eerste is er de optie dat je de aardlekschakelaars direct op de DIN-rail in een kast van 220 mm hoog plaatst. Ten tweede is er de optie dat je de aardlekschakelaar op de onderste van de twee DIN-rails in een kast van 330 mm hoog plaatst. Als je één aardlekschakelaar gebruikt, is alleen het gedeelte achter de aardlekschakelaar beschermd. Het resterende gedeelte biedt ruimte voor directe groepen. Zoals bijvoorbeeld aardlekautomaten. Het Busboard-systeem heeft ook een drievoudige versie. Op deze manier kan elk onderdeel worden beschermd door zijn eigen aardlekschakelaar. Hiermee kun je een installatiekast met twee aardlekschakelaars snel omzetten in een versie met drie aardlekschakelaars. Je klikt het tweevoudige Busboard-systeem uit de kast en vervangt het door het drievoudige Busboard-systeem. Bij een driefasige installatie krijgt elke fase dan zijn eigen aardlekschakelaar.Het ABB busboard systeem is ontwikkeld door het Nederlandse HAF
ABB past het Busboard toe in Hafonorm-installatiekasten tot een nominale stroom van 63A. De daadwerkelijke maximale belasting hangt af van de configuratie van de groepenkast en mag je dus niet altijd als waarde hanteren.
Op typeplaatje, welke zich in of op de groepenkast bevindt, staat de maximale stroom die de verdeler mag voeren. Hierbij zijn de geldende gelijktijdigheidsregels in acht genomen. Maar het bijplaatsen van componenten of het aansluiten van een paralelle voedingsbron, zoals zonnepanelen, heeft wel gevolgen voor de warmtedissipatie van de installatiekast. En heeft daarmee dus ook gevolgen voor de belastbaarheid van het Busboard.