Laadpaal

De laadpaal, of laadstation, is bedoeld voor het opladen van elektrische voertuigen. Over het algemeen gebruikt men de term laadpaal voor het opladen van elektrische auto's. En de term oplaadpunt voor het opladen van bijvoorbeeld elektrische fietsen. Maar ook voor het opladen van elektrische scooters.

Volledig elektrische auto's hebben geen benzinetank. In plaats van je auto met liters benzine of diesel te vullen, sluit je je auto gewoon op het laadstation om elektriciteit te "tanken". De gemiddelde bestuurder van een elektrische auto laadt vier van de vijf keer zijn auto thuis op. Dit opladen gebeurt hoofdzakelijk na de werkdag in de avond en 's nachts, en duurt ongeveer 8 uur met een vermogen van 3,3 kW.

Het opladen van een elektrische auto is een eenvoudig proces. Je sluit jouw auto eenvoudig aan op een oplader die op het elektriciteitsnet is aangesloten. Niet alle oplaadpunten voor elektrische voertuigen zijn echter hetzelfde. Sommige kunnen eenvoudig worden geïnstalleerd door ze aan te sluiten op een standaard stopcontact, terwijl andere een aangepaste installatie vereisen.

De tijd die nodig is om je auto op te laden, hangt ook af van de lader die je gebruikt. Opladers voor elektrische voertuigen vallen meestal onder een van de drie hoofdcategorieën. Dit zijn: laadstations van niveau 1, laadstations van niveau 2 en DC snelladers (ook wel laadstations van niveau 3 genoemd).

Laadpalen level 1 en level 2

Level 1-opladers gebruiken een 230 V AC-stekker en sluit je aan op een standaard stopcontact. In tegenstelling tot andere laders, vereisen niveau 1-laders geen installatie van extra apparatuur. Deze laders leveren meestal 5 tot 15 kilometer bereik per uur opladen en worden meestal thuis gebruikt.


Niveau 1-opladers zijn de goedkoopste optie voor het opladen van elektrische voertuigen, maar ze kosten ook de meeste tijd om de batterij van een auto op te laden. Huiseigenaren gebruiken dit soort laders meestal om hun auto 's nachts op te laden.

Opladers van Level 2 gebruikt men voor zowel residentiële als commerciële laadstations. Ze gebruiken een stekker van 230 V, en in tegenstelling tot opladers van niveau 1 kunnen ze niet worden aangesloten op een standaard stopcontact. Maar zijn ze meestal geïnstalleerd door een professionele elektricien. Men combineert deze vorm ook vaak als onderdeel van een zonnepaneelsysteem, met soms een accupakket voor energieopslag.

Level 2 elektrische auto-opladers leveren een bereik van 15 tot 100 kilometer per uur opladen. Ze kunnen een batterij voor een elektrische auto in slechts twee uur volledig opladen. Waardoor ze niet alleen een ideale optie zijn voor huiseigenaren die snel moeten opladen. Maar ook als bedrijven die laadstations aan klanten willen aanbieden.

DC snelladers, level 3 laadpalen

DC-snelladers, ook bekend als Level 3-laadstations, bieden een bereik van 100 tot 200 kilometer voor je elektrische auto in slechts 20 minuten opladen. Je vindt ze meestal alleen in commerciële en industriële toepassingen. De DC-snelladers vereisen zeer gespecialiseerde en "krachtige" apparatuur voor installatie en onderhoud.

Niet alle elektrische auto's kunnen worden opgeladen met het gebruik van DC snelladers. De meeste plug-in hybride EV's beschikken niet over deze oplaadfunctie en sommige volledig elektrische voertuigen kunnen niet worden opgeladen met een DC-snellader. De Mitsubishi "i" en Nissan Leaf zijn twee voorbeelden van elektrische auto's waarop DC-snellader is ingeschakeld.

Reactie plaatsen

Bezoek onze partner websites

Gewiss groepenkasten installatieautomaten aardlekschakelaars kopen

GewissElektro.nl

GroepenKast bestellen

123GroepenKast.nl