Thuis elektrische auto laden of aan een laadpaal onderweg?
30 maart 2020 

Thuis elektrische auto laden of aan een laadpaal onderweg?

De elektrische auto thuis auto laden heeft zijn voor- en nadelen maar onderweg laden kan ook een uitkomst zijn. Een belangrijk voordeel bij thuis jouw elektrische auto opladen is de “zekerheid” van een beschikbaar laadpunt. Maar voor sommigen kan dit bijvoorbeeld ook de wens zijn om zelfvoorzienend  te zijn met eigen zonnepanelen. Een nadeel van thuisladen is vaak de laadsnelheid. Thuisladen duurt soms wel 18 uur, terwijl een (snel-)lader onderweg dit vele malen sneller kan. De beperking thuis zit vaak in de maximale aansluiting van het energie leverende bedrijf.

[[showindex]]

Wat kost thuis laden van elektrische auto?

Wat kost thuisladen? Thuisladen kost 3 – 5 ct per kilometer (exclusief aanschaf lader). Particuliere energie kost ongeveer 22 ct per kWh. Een volle accu van 55 kWH (Tesla model 3) komt neer op €12,10 voor een volle accu.

Praktisch verbruik van een Tesla model 3 is in de zomer 13,34 kWh / 100km.
13,34 kWh * €0,22 = €2,93 voor 100 km = €0,029 per km

In de winter is het praktische verbruik 15,79 kWh / 100km.
15,79 kWh * €0,22 = €3,47 per 100 km = €0,035 per km

Wil je zelf een laadpaal thuis? Hoe kies je jouw privé laadpaal?

 

Wat kost laden openbare laadpaal?

Wat laden bij een openbare laadpaal kost? Bij een openbare laadpaal bij jou in de straat bepaald de leverancier van de laadpaal de prijs. Deze prijzen lopen erg uit een. De leverancier van de laadpaal moet ook de kosten voor de installatie in de prijs verwerken.

De tarieven voor openbare laadpalen liggen extreem uit elkaar. Soms betaal je bij een openbare laadpaal 20 ct per kWh een andere 65 ct per kWh. Voor openbare laadpalen gebruik je een laadpas, dit is een soort pinpas om af te rekenen voor jouw ‘getankte' stroom. Een gangbare prijs voor laden bij een openbare laadpaal is 40 ct per kWh

Praktisch verbruik van een Tesla model 3 is in de zomer 13,34 kWh / 100km.
13,34 kWh * €0,40 = €5,34 voor 100 km = €0,053 per km

De verwachting is wel dat door de ‘groene' energie opkomst, de energie duurder gaat worden ivm toeslagen en belastingen.

 

Wat kost onderweg (snel)laden van elektrische auto?

Wat kost snelladen? Snelladen is vaak de duurste laadmethode, echter kan het als je veel rijdt goedkoper worden. Wanneer je je auto gaat snelladen bij bijvoorbeeld Fastned dan kun je gebruik maken van het (snel)laadstation zonder een lidmaatschap of iets dergelijks. Je betaald 59 ct per kWh.

Wanneer je Gold member wordt bij Fastned charging, dan kost je dat €11,99 per maand. Je krijgt dan korting op je laden en hoeft slecht 35 ct per kWh te betalen. En je maakt nog eens gebruik van het snel laden. Hier onder een vergelijking op basis van 2.000 km per maand

GEEN LID Praktisch verbruik van een Tesla model 3 is in de zomer 13,34 kWh / 100km.
13,34 kWh * €0,59 = €7,87 voor 100 km = €0,079 per km
2.000 km * €0,0787 = €157,4 per 2000 km (1 maand)

GOLD MEMBER Praktisch verbruik van een Tesla model 3 is in de zomer 13,34 kWh / 100km.
13,34 kWh * €0,35 = €5,34 voor 100 km = €0,053 per km
2.000 km * €0,0534 = €106,8 per 2000 km (1 maand)

Bij GOLD MEMBER komt er nog €11,99 overheen en kom je uit op €118,79

 

4 belangrijkste invloeden met elektrische auto's laden.

1. Motor. De auto heeft een of meer motoren. Dit hangt af van de grootte van de auto en het vermogen. Maar vaak ligt het vermogen ergens tussen de 15kW en 200kW en zijn er 1 of 2 elektromotoren.

2. Batterijen. Batterijen hebben een significante vooruitgang geboekt in de afgelopen jaren. Bijvoorbeeld zijn de capaciteiten vergroot, en zijn de gewichten verlaagd. Maar nog steeds zijn er nieuwe uitvindingen en technieken om nog meer vooruitgang te boeken in meer capaciteit en minder gewicht. De meest toegepaste technologie is tegenwoordig de lithium-ion batterij. Deze hebben geen “geheugen-effect” en kun je daarom laden zonder dat ze helemaal leeg moeten zijn. Naast elektrische auto's kom je deze batterijen bijvoorbeeld ook tegen in laptops en mobiele telefoons

3. Oplader. Elke auto is uitgerust met een batterij lader. En deze zet de wisselstroom van de laadpaal om in een gelijkstroom om de batterij te laden. De oplader bepaalt de maximale laadsnelheid van de batterijen. In sommige auto's kan ook een gelijkstroom (DC) lader aanwezig zijn. Hiermee kun je opladen bij een DC laadstation.

4. Oplaadpunt. Om een auto op te laden sluit je de kabel van het laadstation aan op het oplaadpunt van de auto. De meeste auto's hebben een AC (wisselstroom) aansluiting. Er zijn ook auto's die een extra aansluitpunt hebben voor DC. En er zijn automerken die AC en DC gecombineerd hebben in een aansluiting. Thuis loop je vaak tegen de maximale aansluiting van het energie leverende bedrijf aan.

Batterijen hebben een significante vooruitgang geboekt in de afgelopen jaren

 

Waar kun je een laadpaal vinden?

– Thuis. Een oplader thuis voor privé gebruik. Bijvoorbeeld geplaatst aan de gevel of in de garage. Wil je zelf een laadpaal thuis? Hoe kies je jouw privé laadpaal?

– Thuis op een gezamenlijk parkeerterrein of parkeerkelder. Vaak voor gezamenlijk gebruik.Elektrische auto opladen met zonnepanelen

– Op het werk. Meer en meer werkgevers hebben een laadpunt geïnstalleerd op het parkeerterrein of in de parkeergarage op het werk. Vaak zijn dit 3-fasen laders waarmee je de laadtijd aanzienlijk verkort.

– Commerciële parkeerplaatsen. Om aan de nieuwe vraag van oplaadpunten te voldoen zijn er commerciële partijen die speciale parkeerplaatsen realiseren. Maar vaak kun je deze alleen gebruiken met een speciale pas, en je betaald hiervoor soms een maandelijkse fee.

– Op straat. In de openbare ruimte zijn de afgelopen jaren veel laadpalen geplaatst. Je kunt met een laadpas gebruik maken van deze laadpunten. Maar deze laadpunten kun je niet reserveren. Hierdoor komt het voor dat je niet (meteen) kunt opladen.

– Op een service station. Op diverse locaties vindt je speciale laadpalen. Bijvoorbeeld in de buurt van een traditioneel tankstation of bij een wegrestaurant.

Type B Aardlekschakelaar

Veiligheidsniveau laadpaal

Er zijn voor laadpalen 4 veiligheidsniveaus vastgesteld voor de mate van laden en de bijbehorende laadapparatuur. Deze niveaus of “mode” gaan van laag (mode 1), acceptabel (mode 2) naar hoog (mode 3 en mode 4). Zie hiervoor het onderstaande overzicht van Schneider.

De 4 modes voor het veiligheidsniveau van laadpalen

De 4 modes voor het veiligheidsniveau van een laadpaal

Elke mode heeft zijn eigen type contactdoos en stekker. In de VS komt voornamelijk mode 1 voor. Mode 2 gebruikt Type 1 en type 2. En mode 3 gebruikt naast type 1 en 2 ook de CCS en Combo 2. En ten slotte mode 4 gebruikt de type 2, DHAdeMO en de Combo 2. Kortom, het is van belang om van te voren goed uit te zoeken welke stekker je in welke situatie nodig hebt.

Hangende of staande laadpaal?

Een laadpaal komt voor in staande en hangende varianten (wallbox). Maar alhoewel je een hangende variant eigenlijk geen laadpaal kunt noemen is in de volksmond de term voor een oplaadstation vaak laadpaal. Vaak zie je de kleinere systemen uitgevoerd in een hangende of staande variant. Maar de DC snelladers zijn eigenlijk altijd staande uitvoeringen. Wil je zelf een laadpaal thuis? lees dan ook deze blog Hoe kies je jouw privé laadpaal?

Wij vinden het superleuk als je je reactie wilt achterlaten. Klik op de reactieknop onderaan deze pagina. Alvast bedankt.

Over de schrijver
Luc startte in 1991 in de installatietechniek. In 2013 is hij gestart met zijn eerste webshop in technische installatiematerialen 123GroepenKast.nl. Datzelfde jaar schreef hij zijn eerste e-boek over het aansluiten van een groepenkast. Vanuit zijn passie voor de techniek publiceerde hij meerdere kennis artikelen met als doel om de technische vakkennis op een hoger niveau te krijgen. Te vaak ziet hij in de praktijk technische installaties die zijn aangelegd met een gebrek aan technische kennis. Door de kennis terug te brengen, samen met het vakmanschap van de RegioInstallateur wordt een betrouwbare, en bovenal veilige technische installatie opgeleverd. Tegenwoordig houdt Luc zich bezig met de ontwikkeling van de RegioInstallateur en Installo.
Reactie plaatsen

arrow_drop_up arrow_drop_down