Elektrisch rijden hoort bij de toekomst. We stappen over van tanken naar opladen. Als jij in een elektrische auto rijdt of gaat rijden dan wil je deze natuurlijk ook thuis opladen. Door thuis een laadpaal te installeren ben je altijd verzekerd van een plek aan de laadpaal. Daarnaast is het opladen thuis een stuk goedkoper dan openbaar laden. Je hebt namelijk alleen de kosten van je eigen stroom. Met een privé laadstation bespaar je dus op laadkosten. Maar welk laadstation is de juiste voor jou? Zie je door de bomen het bos niet meer? Dan leggen wij jou in deze blog uit hoe je in een aantal stappen de perfecte laadpaal vindt. Eerst leggen we je kort uit hoe elektrische laden werkt.
Hoe werkt het opladen van de auto?
Een autobatterij werkt op gelijkstroom (DC). Het elektriciteitsnet, daarentegen, werkt op wisselstroom (AC). Elektrische auto’s beschikken over een omvormer die wisselstroom om kan zetten in gelijkstroom. Het opladen van de auto op deze manier heeft wel even tijd nodig. Dit is afhankelijk van het aantal kWh van de accu van de auto en het vermogen van stroom omvormer. Echter bestaan er ook snel laadpalen. Deze vind je vaak langs snelwegen. Deze palen laden je auto op een andere manier op. Deze snelladers gebruiken gelijkstroom in plaats van wisselstroom. Hierdoor hoeft de auto de stroom niet om te vormen. Deze omvorming vindt namelijk al plaats in de snellader zelf. Hierdoor laadt de accu sneller op.
Snel laden is ideaal wanneer je onderweg je auto op moet laden. Wanneer je thuis je auto oplaadt, is een normaal oplaadstation voldoende. Een snellader laadt je auto namelijk nooit volledig op, 80% is het maximaal haalbare. Daarnaast is het snel laden ook duurder. Een normale lader laadt je elektrische auto wél helemaal op. Als je hem ’s avonds aansluit, rijd je de volgende ochtend weg met een volledig opgeladen auto.
Is het plaatsen van een laadpaal thuis mogelijk?
Je mag altijd een laadpaal of wandbox voor je auto plaatsen op eigen terrein of in je garage. Je kan dan naar eigen voorkeur je laadstation plaatsen op de door jou gewenste plek. Kies je voor een laadpaal of een wandbox? Als je wat minder ruimte ter beschikking hebt, dan is een laadpunt aan de muur aan te raden. Denk hierbij aan een laadpunt in je garage of aan de muur van je woning. Moet je een laadstation plaatsen in een vrije ruimte? Dan heb je een laadpaal nodig.
Maar het is niet voor iedereen mogelijk om een elektrische auto op eigen terrein te parkeren. Ook kan het zo zijn dat het laadstation niet op jouw privéterrein past. Als dit niet mogelijk is, moet je je laadstation plaatsen in de openbare ruimte. Wil je een laadpaal? Dan moet je met de gemeente overleggen over het installeren van een laadstation. De gemeente besluit dan of dit mogelijk is. Echter is het dan zo dat de laadpaal hoe dan ook een openbaar laadpunt wordt. Dit betekent dat anderen ook hun auto’s op mogen laden op dit laadpunt. Bij het laadstation plaatst de gemeente dan een verkeersbord. Dit verkeersbord geeft aan de desbetreffende plek alleen bestemd is voor elektrische auto’s.
Laadsnelheid van de auto
Niet alle elektrische auto’s laden met hetzelfde vermogen. Om het beste laadpunt voor thuis te kiezen, is het belangrijk om na te gaan wat het maximale laadvermogen is van je auto. De laadsnelheid kan verschillen van 3,3 kWh tot 22 kWh. Deze laatste laadt dus zo’n zes keer sneller. Hoe meer kWh de auto kan laden, hoe sneller de accu vol is. Deze laadsnelheid is dus afhankelijk van de accu in de elektrische auto.
Elektriciteitsaansluiting meterkast
Welke lader je nodig hebt hangt naar het model van je auto ook af van de meterkast in je woning. Ook kan het zo zijn dat je aanpassingen aan de meterkast moet doen voordat je de laadpaal kan aansluiten. Zorg ervoor dat een laadpaal niet meer vermogen vraagt dan je elektriciteitsaansluiting aan kan.
Allereerst is het belangrijk om te kijken of je woning een 1-fase of 3-fase groepenkast heeft. Dit kun je vaak terugvinden op een factuur van je energieleverancier. Staat er bijvoorbeeld 3x25A, dan heb je te maken met een 3-fase groepenkast met 25 Ampère zekering. Staat er 1x35A? Dan heb je een 1-fase met 35 Ampère zekering. Je kan vaak ook in de meterkast aflezen welke elektriciteitsaansluiting je hebt. Staat er 220/230V op de kWh-meter, dan heb je te maken met een 1-fase. Staat er 3×220/230V óf 280/400V op de meter? Dan heb je een 3-fase aansluiting. Dit kun je ook nog checken door te kijken hoeveel draden er onder uit de groepenkast komen. Zijn dit er twee? Dan heb je een 1-fase groepenkast. Zijn het vier draden? Dan heb je een 3-fase groepenkast.
Of je kiest voor een 1-fase of 3-fase laadstation hangt dus af van je elektriciteitsaansluiting. Bij een 1-fase laadpunt gaat het vermogen door één draad. Bij een 3-fase laadstation gaat het vermogen door drie draden. Een 1-fase laadstation maakt gebruik van de netwerkverbinding die de meterkast ook heeft. Dit is de meest eenvoudige en meest betaalbare aansluiting. Echter is het maximale laadvermogen van dit laadpunt beperkt tot 3,7 kWh. Een 3-fase laadpunt kan een laadvermogen leveren van 11 kWh. Hiervoor moet je vaak wel een verzwaring aanvragen bij je energieleverancier. Ook kan het zijn dat je aanpassingen moet doen aan je meterkast voordat je je laadpunt aansluit.
Type laadpalen
Er zijn verschillende laadpalen die je kan aanschaffen om thuis te laden. De ene laadpaal laadt je elektrische wagen sneller op dan een ander laadstation. Vraag jezelf af hoe belangrijk de laadsnelheid van je laadpunt is. Rijd je kleine afstanden en daardoor nooit een gehele acculading leeg in één dag? Dan kan een “zwakkere” laadpaal je voldoende voorzien. Het maakt dan voor jou minder uit hoelang de laadtijd is, aangezien je de auto de hele nacht kan opladen. Rijd je per dag meer dan één accu leeg door de lange afstanden die je rijdt? Dan is het slim om het sterkste laadpunt te kiezen. Houd hierbij wel rekening met de capaciteit van je meterkast. Kies je voor een laadpunt met een maximale snelheid van 11 of 22 kWh? Dan moet je de aansluiting in de meterkast verzwaren.
Het beste laadstation voor jou
Wat is de ‘beste’ laadpaal voor jou? De keuze voor jouw ideale laadpaal hangt af van wat bij jou en je auto past. Kies je voor een laadpunt met zo min mogelijk functies om het overzichtelijk te houden? Of kies je als zakelijke rijder voor een ‘slim’ laadstation die je verbruik kan meten, zodat je deze kan declareren op het werk? Kortom, bij het uitkiezen van een laadstation is het belangrijk dat je jouw eigen voorkeuren in je hoofd houdt. Denk hierbij na over waar je je auto voor gebruikt. Het aantal kilometers die je per dag rijdt heeft een invloed op hoe snel de lader je auto moet opladen.
Gebruik je het laadpunt om één auto op te laden of meerdere auto’s? Wanneer je meerdere auto’s wilt opladen op een station, is het belangrijk dat je laadstation geschikt is voor alle auto’s. Het zou vervelend zijn als je niet al je auto’s kan opladen met jouw privé laadpunt. Heb je te maken met meerdere auto’s of komt er iemand op bezoek? Dan is het handig om een station te gebruiken waarbij je de kabel kan wisselen. Op deze manier ben je niet beperkt tot één type laadkabel.
Tot slot
Met een elektrische auto draag jij een steentje bij aan een beter milieu. Je wilt hierbij natuurlijk van alle gemakken voorzien zijn en thuis je auto opladen. Daarom hebben we je in deze blog een aantal denkstappen meegegeven. Houd rekening met deze denkstappen wanneer je een laadpaal aan gaat schaffen. Kijk daarbij vooral naar jouw wensen en wat jij belangrijk vindt. Welke auto heb je en hoe vaak moet je deze opladen? Hoe snel moet het laadpunt volgens jou opladen? Kies je voor een laadpaal of een wandbox? Houdt bij het uitzoeken van een oplader wel rekening met het vermogen van je meterkast. Heb je een 1-fase of 3-fase groepenkast? Past de meterkast niet helemaal bij je gewenste oplader? Dan kun je je meterkast wat aanpassen.
Wij vinden het superleuk als je een reactie wilt achterlaten. Klik op de reactieknop onderaan deze pagina. Alvast bedankt.