Kamrail
In elektrische stroomverdeling is een kamrail een metalen strip of balk. En kom je meestal tegen in groepenkasten, schakelapparatuur en paneelborden. Maar ook in busbehuizingen voor lokale stroomverdeling met hoge stroomsterkte, in deze installaties noemt men een kamrail ook wel busbar. Kamrails zijn zowel geïsoleerd als ongeïsoleerd verkrijgbaar en hebben voldoende stijfheid voor een eventuele overbrugging.
De materiaalsamenstelling en de dwarsdoorsnede van de kamrail bepalen de maximale hoeveelheid stroom die je veilig kunt vervoeren. Sommige kamrails hebben bijvoorbeeld een dwarsdoorsnede van slechts 10 vierkante millimeter. Maar elektrische onderstations kunnen metalen buizen met een diameter van 50 millimeter of meer als kamrails gebruiken.
Kamrails produceert men in verschillende vormen, zoals platte stroken, massieve staven of staven. En zijn meestal samengesteld uit koper, messing of aluminium als massieve of holle buizen. Sommige van deze vormen zorgen ervoor dat warmte efficiënter kan worden afgevoerd vanwege hun hoge oppervlakte / dwarsdoorsnede verhouding. Het "huideffect" maakt 50-60 Hz AC-kamrails meer dan ongeveer 8 millimeter dik, waardoor holle of platte vormen veel voorkomen in toepassingen met een hogere stroomsterkte. Een holle sectie heeft ook een hogere stijfheid dan een massieve staaf met een gelijkwaardige stroomvoerende capaciteit, waardoor een grotere overspanning tussen kamrailsteunen in elektrische schakelpoorten buiten mogelijk is.
Kamrails in groepenkasten verbinden vaak een aardlekschakelaars met maximaal vier installatieautomaten. Of maximaal drie installatieautomaten en een kookgroep. In paneelborden kunnen kamrails veel meer componenten verbinden. Vaak is in dat geval de nul "doorverbonden" door de kamrail en is de fase of schakeldraad "los" bedraad.